Taal geven met beeld
Gesproken taal
Niet iedereen vindt de gesproken taal met woorden altijd de makkelijkste. Zo is dat ook voor kinderen in veel gevallen niet de meest gemakkelijke manier om zich te uiten. Daarbij komt dat wij als hulpverleners vaak ook nog eens moeilijke vragen stellen…
Veel van de volwassenen waarmee ik werk hebben ook vaak niet de woorden voor de antwoorden die ze willen geven.
Beeldtaal
Een van de mooie werkvormen die ik dan vaak toepas zijn de kaarten met verschillende afbeeldingen (of mijn bak met uitgeknipte foto’s uit tijdschriften en ansichtkaarten die ik heb bewaard). Die leggen we verspreid op tafel neer. Vervolgens stel ik bij ouders bijvoorbeeld de vraag: Wat vinden jullie echt heel belangrijk in de opvoeding, of: waar zijn jullie heel trots op als jullie kijken naar jullie gezin? Is er een foto of beeld hier op tafel waarvan je denkt; dat past daar wel bij?
Bij kinderen stel ik dan vragen zoals: is er een foto op tafel die past bij wat jij nog graag zou willen leren? Welke foto vind je passen bij jezelf, bij pappa en bij mamma. Kan je ook vertellen waarom je deze foto dan kiest?
Associëren
Zowel ouders als kinderen gaan associaties maken met wat ze op tafel zien en wat dit zou kunnen zeggen over de vraag. Vaak geven de beelden woorden waar iemand, uit zichzelf, zonder naar het beeld te kijken, wellicht niet op was gekomen.
De mooiste verhalen heb ik al gehoord. Bijzonder is ook om bij hetzelfde beeld in verschillende settings verschillende associaties te horen.
Je kan mooie kaartensets met foto’s kopen, maar het zelf maken van een “beeldbank” is minstens net zo leuk! Veel plezier als je ermee aan de slag gaat!Taal geven met B