5G’s

Gedachtes en gevoelens in beeld.

Onze gedachtes en gevoelens hebben veel invloed op ons gedrag.

Soms is het moeilijk om dit te ontrafelen. Want wat gebeurde er nou precies? Wat dacht ik toen en voelde ik daar vervolgens bij? Dit zijn vaak processen die snel op elkaar volgen en meestal zijn we ons er niet van bewust wat we dachten en voelden voordat we gingen handelen…

Als patronen zich herhalen, of je komt steeds in dezelfde situatie terecht en je weet niet goed hoe dat komt, kan het heel helpend zijn om dit eens te onderzoeken. Tijdens mijn hulpverleningsgesprekken maak ik dit vaak visueel aan de hand van deze mooie toren en dat geeft super veel inzicht!

Het G-schema wordt het ook wel genoemd, met de 5 G’s van:

– Gebeurtenis,

– Gedachten,

– Gevoel,

– Gedrag,

– Gevolg.

 

Het lege (bovenste) blokje dat staat voor de gebeurtenis. Vervolgens heb je een denkwolkje voor de gedachtes, het hartje dat symbool staat voor wat je voelde, de vinger op de knop voor je gedrag en het vraagteken dat weergeeft dat het voorgaande ook een gevolg heeft.

Middels deze methode krijg je inzicht én ga je ontdekken dat je invloed hebt op en dus regie hebt over een andere afloop als je dat zou wensen. Dat het je niet alleen maar “overkomt” maar dat je keuzes hebt én kunt maken.

Het geeft perspectief en mogelijkheden in situaties waarin mensen zich wellicht lang machteloos hebben gevoeld.

Samen ga je op zoek naar alternatieven. Alternatieve gedachtes, die maken dat je je anders gaat voelen waardoor je ook automatisch anders gaat handelen.

Het heeft wel iets weg van omdenken. Van de week zat ik met mijn dochter in de auto en toen gebeurde er ook zoiets. Ik was gehaast omdat we te laat vertrokken waren naar de paardrijles. Op de klok kijkend, met nog 100 andere dingen in mijn hoofd waren we onderweg toen ik in de verte al zag dat de spoorbomen bij de overweg dicht gingen…. Binnensmonds vloekend remde ik af en hoorde ik mijn dochter vanaf de bijrijdersstoel zeggen; “Hebben wij even geluk, we staan gewoon vooraan, dan kunnen we de trein extra goed zien!”

Zo kan het dus ook dacht ik. Als je al die negatieve gedachtes los kan laten van het eventueel te laat komen, krijg je ook niet dat gestreste gevoel. Dan kan je het mooie blijven zien. Waardoor je een leuk autoritje hebt met je dochter en samen kan genieten van het “beste zicht” op de voorbijrazende Intercity naar Eindhoven….

Wil je weten hoe je dit in zou kunnen zetten in jouw werkpraktijk? Ben je op zoek naar meer visuele hulpmiddelen die je hulpverleningsgesprekken kracht bij zetten? Dan is de training Systemisch Pedagoochelen wellicht iets voor jou!